Svenskt kvinnobiografiskt lexikon

Till avancerad sökning
 

För att göra mer avancerade sökningar och sammanställningar kan du använda Språkbankens verktyg Karp. Det rekommenderas i första hand för forskare som vill analysera de uppgifter som ligger till grund för SKBL.

  Till Karp (Extern länk)

Augusta Georgina Cecilia Olsson

1906-08-291989-04-21

Dansare, koreograf, danslärare

Cecilia ”Cissi” Olsson var en av Kungliga Teaterns baletts mest framstående dansare under 1930- och 1940-talen. Under dessa år dansade hon många av de stora rollerna i en rad nyskapade verk.

Kungliga Teatern var inte en främmande plats för Cecilia Olsson då hon växte upp i en familj som i flera generationer varit knuten dit. Hennes mormor hade varit figurantska och modern, Cecilia Anna Lovisa, dansös där. Hennes första lärare på elevskolan, som hon började i som sexåring, var Gunhild Rosén, som under många år var både chef för elevskolan och balettmästare. Hon hade även Valborg Franchi, som efterträdde Gunhild Rosén som lärare. Vid den här tidpunkten var intresset för dansen vid Kungliga Teatern inte så stort. Efter anställning som först premiärelev och figurantska utnämndes Cecilia Olsson direkt till premiärdansös 1928 utan att först, som var normalt, vara sekonddansös. Hennes genombrott kom i rollen som Svanhilda i baletten Coppelia. Hon dansade rollen för första gången 1928 och innehade den under flera år. Samma år dansade hon även i Michel Fokins balett Sylfiderna.

I slutet av 1930-talet hade Cecilia Olsson ledande roller i en rad verk som Kungliga Teaterns balettmästare skapade, exempelvis i Julian Algos Orfeus i sta’n, 1938. Hon ansågs ha en stark dramatisk utstrålning och mycket temperament som placerade henne i olika karaktärsroller. George Gé, som var balettmästare vid Kungliga Teatern 1939–1948, gav henne rollerna som Bruden i Sån't händer, 1940, och Bagala i Lualaba, 1944, och Krögerskan i Johannesnatten, 1948.

I början av 1950-talet fick Cecilia Olsson möjlighet att utveckla sitt intresse för koreografi och inte minst 1700-talets stildanser och äldre baletter på Drottningholms slottsteater. År 1949 iscensatte hon andra akten av Giselle efter Alexandre Volinines bearbetning av originalkoreografin. Baletten hade inte dansats i Sverige sedan 1845. Hon gjorde koreografin till Paganini, en dramatisk balettfantasi i tre tablåer av Rachmaninov och Fokin 1952 och år 1954 koreograferade och iscensatte hon Pantalones misslyckade kärleksäfventyr.

Tillsammans med Gösta Knutsson skrev Cecilia Olsson librettot till Pelle Svanslös. Äventyr för stora och små, ett spel med musik och dans. Erland von Koch stod för musiken, Cecilia Olsson för koreografin och regin. Premiären ägde rum i mellandagarna 1949 och under tre års tid spelades föreställningen 38 gånger.

När Cecilia Olsson lämnat scenen öppnade hon dansskola, först i Helsingborg och sedan i Täby.

Cecilia Olsson dog 1989.


Cecilia Malmström Olsson


Publicerat 2018-03-08



Hänvisa gärna till denna artikel, men uppge alltid författarnamnet enligt följande:

Augusta Georgina Cecilia Olsson, www.skbl.se/sv/artikel/AugustaGeorginaCeciliaOlsson, Svenskt kvinnobiografiskt lexikon (artikel av Cecilia Malmström Olsson), hämtad 2024-04-17.




Övriga namn

    Smeknamn: Cissi


Familjeförhållanden

Civilstånd: Frånskild
  • Mor: Anna Cecilia Lovisa Olsson-Telander, född Hjorth
  • Far: Peter Adolf Olsson
  • Bror: Karl Gustaf Georg Thelander
fler ...


Utbildning

  • Yrkesutbildning, Paris, Frankrike: Dansstudier för Mathilde Kschessinska


Verksamhet

  • Yrke: Premiärdansös, fr o m 1940-talet även koreograf, Kungliga Teatern, Drottningholmsteatern m fl
  • Yrke: Grundare, ledare och lärare, egen dansskola


Kontakter

  • Mentor: Gunhild Rosén
  • Mentor: Valborg Franchi
  • Mentor: Mathilde Kschessinska
fler ...


Bostadsorter

  • Födelseort: Stockholm
  • Stockholm
  • Helsingborg
fler ...


Källor